Wikia

Tolkien NL Wiki

Orks

59pages on
this wiki
Add New Page
Talk2 Share

Orks waren de basiseenheden van de meeste duistere heersers - Sauron, Morgoth en de Tovenaar-koning van Angmar.

Orks.jpg
Orks
Wezen:
Andere namen: Aardmannen, Orkor, Yrch, Rakhās..
Woonplaatsen: Mordor, Isengard, Dol Guldur, Angbad, Nevelbergen, Utumno...
Talen: De Zwarte Taal
Gemiddelde Lengte: Gemiddeld 1.5m
leeftijd: ? (maar de eerste orks leefden waarschijnlijk eeuwig)
Huidskleur: Groen, bruin, grijs, zwart...
Haarkleur: Zwart, bruin of geen
Kenmerken: Lelijk, misvormd...
Leden: Gothmog, Azog, Gorbag...

GeschiedenisEdit

Oorsprong en vroege geschiedenisEdit

Eerste EraEdit

Tweede EraEdit

Derde EraEdit

Vierde Era en daarnaEdit

BeschrijvingEdit

CultuurEdit

Orks hebben zo goed als geen cultuur, hoewel ze de levenswijze hebben overgenomen van Sauron. Het beetje cultuur van een ork is dat ze leven van de oorlog en alleen willen vechten.

LevenslengteEdit

De leeftijd van de orks die gekweekt zijn door Sauron zouden ongeveer evenlang leven als mensen. Maar omdat Tolkien schreef dat orks vroeger Elfen waren die door Morgoth gevangen genomen, gemarteld en corrumpeerd werden zouden de eerste orks eeuwig leven.

Uiterlijk en karakterEdit

Orks zijn meestal lelijk en misvormd, dat komt waarschijnlijk door dat de eerste orks gemarteld en verminkt werden. Sauron zou dit verder gekweekt hebben naar de eerste orks, ook om de vijand af te schrikken op het slagveld. Orks uit Mordor hebben verschillende uiterlijken en zijn meestal geschubt of hebben een misvormd uiterlijk. Orks uit Khazad-Dûm zijn meer gebogen omdat ze altijd in de Nevelbergen in tunnels leven, deze orks zien meestal groen en hebben verticale pupillen. De Uruk-Hai zijn er vrijwel allemaal hetzelfde, ze zijn wel groter, breder en sterker dan normale orks. Orks verschillen bijna nooit van karakter, allemaal gemeen, kwaadaardig, hebzuchtig en wreed. De orks uit Isengard de Uruk-Hai zijn trouwer aan hun meester maar wel dommer.

Soorten OrksEdit

Er zijn een paar soorten orks

Orks en AardmannenEdit

De term Aardmannen werd oorspronkelijk gebruikt in De Hobbit en ook In de Ban van de Ring. In beide is het een synoniem voor Orks.

Aardman komt van het Engelse woord "Goblin", terwijl ork van het Oud Engelse woord "Orc" komt. Het Oud Engels vertegenwoordig het Rorirric, dus er is geen verschil tussen een Aardman en een Ork.

In De Hobbit en eerdere schetsen van In de Ban van de Ring werd Aardmannen gebruikt en Hobgoblins voor de grotere en slechtere Aardmannen. Wanneer Tolkien Aardmannen verving door Orks werd de term Uruk-hai gebruikt in plaats van Hobgoblins.

EtymologieEdit

Andere versies van het legendariumEdit

Around Wikia's network

Random Wiki