Wikia

0Théoden was de zoon van Thengel en de koning van Rohan voor 39 jaar.

Théoden
Théoden.jpg
Biografie:
Quenyaanse Naam: /
Andere Namen: Ednew
Titels: Koning van Rohan
Geboortje Jaar: D.E. 2948
Leeftijd: 71
Overlijdens Jaar: 15 mei,D.E. 3019
Verjaardag: /
Wapens: Herugrim
Persoonlijke Informatie:
Ras: Mensen
Cultuur: Éothéod
Geslacht: Mannelijk
Lengte: /
Ogen: /
Haarkleur: Bruin, grijs
Familie:
Huis: /
Ouders: Thengel en Morwen
Broers en Zussen: /
Kinderen: Théodred. Éomer en Éowyn geadopteerd
Boeken:
Eerst Genoemd: /
Genoemd in: /
Films:
Acteur: Bernard Hill
Stem Ingesproken door: /
Eerst Gezien: /
Gezien in: /

GeschiedenisEdit

Vroege levenEdit

Théoden was de enige zoon van Thengel en kwam koning nadat zijn vader was gestorven in 2980 van de Derde Era. Théoden groeide op in Gondor en daarom sprak hij liever Sindarijns en Westron dan Rohirric.

Théoden hield veel van zijn zus Théodwyn. Achter dat zij en haar echtgenoot stierf adopteerde Théoden hun kinderen, Éomer en Éowyn. Hij had een eigen zoon, Théodred, waarvan de moeder stierf tijdens de bevalling. [1]

In 3014 van de 3de Era begon Théoden ziek te worden. Deels door zijn oude leeftijd (Hij was 64) maar waarschijnlijk was het vooral Gríma (werd ook Slangtong genoemd en diende Saruman) die hem vergiftigd met toverdrankjes en hem beïnvloedde met valse raad. [2]

Oorlog om de RingEdit

Als de oorlog naderde werd Théoden steeds meer misleid door zijn belangrijkste adviseur Gríma. In het laatste jaar voor de Oorlog om de Ring verloor Théoden bijna volledig zijn grip op het rijk en werd Gríma zeer machtig. Rohan lag opniew onder vuur van Orks en Donkerlanders, geleid door Saruman vanuit Isengard. Gríma had Éomer gearresteerd en gevangengezet nadat hij een horde Orks had gedood die de grens waren overgestoken naar Rohan. [3]

Wanneer Gandalf en Aragorn voor Théoden verschenen, geneest Gandalf hem. Hij zag eindelijk in in welke toestand het land zich bevond en ook de oorzaak daarvan. Hij ontsloeg onmiddelijk Gríma, trok zijn zwaard en leidde zijn Rohirrim naar de Slag bij Helmsdiepte. Hierna werd hij bekend als Théoden Ednew, de vernieuwde, omdat hij het juk van Saruman had weggegooid.

Théoden leidde ook het leger naar de Slag van de Velden van de Pelennor om Gondor te helpen. In deze slag daagde hij de Zwarte Serpent van de Haradrim uit, doodde hem en zijn standaarddrager. De Heer van de Nazgûl viel Théoden aan en verwonde hem dodelijk. Théoden zat vast onder zijn paard Sneeuwmaan. Onmiddelijk namen Éowyn en de Hobbit Merijn Brandebok, die stiekem waren meegereist naar Gondor, wraak en doodden de Tovenaar-koning en zijn verschrikkelijke beest. Op het veld op Théoden zijn dood beweerde hij aan Merijn dat hij gelukkig was want hij had de Zwarte Slang gedood. [4]

EtymologieEdit

Het Angelsaksische woord "þeodon" betekent "heer" en bevat het element þeod "volk" (Éothéod "paarden-volk"). Het is gerelateerd aan de Oudnoorse woord þjóðann, wat betekent "leider van het volk" ("koning").

In Tolkiens fictionele etymologie is Théoden een oud Engelse vertalingen van het oorspronkelijke Rohirric Tûrac, een oud woord voor koning.

Andere versies van het legendariumEdit

In een van Tolkiens eerdere concepten had Théoden ook nog een dochter, Idis maar zij werd verschijnlijk verwijderd omdat haar rol overlapt met die van Éowyn.

Verschijning in bewerkingenEdit

Théoden-Peter-Jackson.jpg

Théoden in Peter Jacksons Lord of the Rings.

1955: The Lord of the Rings (1955 radio series):
Théodens stem werd ingesproken door Valentine Dyall.

1978: The Lord of the Rings (1978 film):

Théodens stem werd ingesproken door Philip Stone.

2002: The Lord of the Rings: The Two Towers:

Théoden werd geacteerd door Bernard Hill.

2003: The Lord of the Rings: The Return of the King:

Théoden weigerde eerst Gonder te helpen omdat zij hem niet geholpen hadden bij de slag om de Hoornburg. Zijn dood komt pas achter de aankomst van de Haradrim en is anders dan in het boek; Hij werd niet verpletterd door zijn paard Sneeuwmaan, maar verwond door het verschrikkelijk beest van de Tovenaar-koning.

2004: The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth:

Théoden is een held in de factie Rohan. Zijn stem is ingesproken door Phil Proctor.

2006: The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth II:

Théoden is een held in de factie mensen. Zijn stem is ingesproken door Phil Proctor.

2009: The Lord of the Rings: Conquest:

Théoden stem is ingesproken door Brian George.

Bronnen, Noten en Referenties Edit

Voorganger:
Thengel
17de Koning van Rohan
III 2980 – 3019
Opvolger:
Éomer

Around Wikia's network

Random Wiki