Wikia

De Vuurbaarden waren één van de Zeven Huizen der Dwergen. [1]
Vuurbaarden.png

Een Vuurbaard door Warren Mahy

GeschiedenisEdit

De aartsvader van de Vuurbaarden ontwaakte onder de berg Dolmed samen met de aartsvader van de Breedbalken.

Tijdens de Oorlog om Gramschap werd hun grote stad Nogrod verwoest. Sommige Vuurbaarden bleven om hun stad te reparen samen met de overgebleven Breedbalken waarvan ook hun stad, Belegost, was vernietigd maar de meeste Vuurbaarden verhuizden naar Khazad-Dûm.

In de Derde Era scheiden sommige Vuurbaarden zich van Durins Volk tijdens de afzondering van Khazad-Dûm toen Durins Vloek ontwaakte. De meesten vluchtten terug naar de Ered Luin waar nog enkele van hun oude verwanten leefden. Net zoals alle andere Huizen van de Dwergen stuurden de Vuurbaarden troepen naar de Oorlog tussen de Dwergen en Orks. [2]

BeschrijvingEdit

De Vuurbaarden leefden in Nogrod tijdens de Eerste Era. Ze staan bekend voor hun smeedkunst die zelfs alle andere Dwergenclans overtreft. De Vuurbaarden zijn ook grote metselaars. Zij hielpen de Noldor met de bouw van Nargothrond.

Van de twee Dwergen Huizen die in Beleriand leefden zijn de Vuurbaarden de minst vriendelijke. Zij vochten met de Elfen voor de schat van Nargothrond. Hun begeerte naar juwelen, goud en andere schatten leidde tot de dood van Thingol en het overvallen van Menegroth. Na de overvallen keerden de Vuurbaarden terug naar Nogrod maar opweg werden zij overvallen door Beren Erchamion en de Elfen van Ossiriand. Die slag werd de Slag van Sarn Athrad genoemd. De Dwergen verloren en degene die konden vluchten naar de wouden werden gedood door de Enten.

De Vuurbaarden hielpen wel de Mensen en Elfen tijdens de Oorlogen van Beleriand voor de Slag van Sarn Athrad.

Bronnen, Noten en Referenties Edit

Dwergenclans
Langbaarden Vuurbaarden Breedbalken Nietige Dwergen
IJzervuisten Stijfbaarden Zwartsloten Steenvoeten

Around Wikia's network

Random Wiki